Beszámoló a Global Fairness Leeds-i diáktalálkozójáról

Global Fairness

 
Solymosiné Bakcsi Vera tanárnő beszámolója Kovács Miklós tanulónk
beszámolója
Az programról képekben Film a programról

Beszámoló angolul

Az Artemisszió alapítvány oldala

 

 

Az Artemisszió Alapítvány irányításával már két éve azon dolgozunk, hogy a Global Fairness témában tananyagot szerkesszünk 6 tantárgyból 4 iskola közreműködésével. A projektnek az is része volt, hogy a magyar diákok 2014-ben egy egyhetes táborban találkozhattak és beszélgethettek a témában. 2015. októberében 4 diák – a résztvevő iskolákból 1-1 fő -, egy tanár és az Artemisszió részéről is egy képviselő vehettünk részt egy nemzetközi diáktalálkozón, ahol az eddigi tevékenységünket mutathattuk be és eszmét cserélhettünk a klímaváltozás, a Zöld Iskola, a Fair Trade, az újrahasznosítás témájában. Megismerhettük a klímaigazságos fogalmát, ez mindannyiunk számára új információ volt.
Az első nap nagyon tartalmas volt, repültünk, vonatoztunk és kicsit sétáltunk Leeds-ben. A délutánt a Civis Hall-ban töltöttük (ez a helyi önkormányzatnak helyet adó épület). Itt találkoztunk a projekt nemzetközi koordinátoraival, és az angol, cseh, osztrák és német diákokkal, tanárokkal. A 3-napos rendezvény fő moderátora „Marvellous” Marvina volt, egy végtelenül helyes ember, aki mind a diákokkal, mind a felnőttekkel nagyon jól szót értett, jó hangulatot teremtett, ugyanakkor igen tájékozott volt a témában is. Az ismerkedés után vendégeink is voltak, többek között képviselők, ifjúsági parlament tagjai.
Számos feladatot kaptunk, mely mind arra szolgált, hogy a témába jobban beleérezzenek a résztvevők, hogy egy kicsit jobban megismerkedjünk. Nagyon tetszett pl. az a feladat, ahol kártyákat kaptunk, melyeken az alapvető emberi jogok voltak, kiegészítve olyanokkal, amelyek jó, ha vannak, de nem szükségesek alapvetően az életünkhöz. Először ezeket különválogattuk, majd egy kockával dobhattunk. Nem voltunk szerencsések, egyet dobtunk, így egy kártyát tarthattunk meg, amit a legfontosabbnak tartunk. Mi a tiszta ivóvizet választottuk. Megtapasztalhattuk, hogy a világban is nagy szerencsére van szükség, hogy az embereknek a megfelelő feltételek biztosítva legyenek.  Ez is a klímaigazságosság része.
Pihenésképpen körbevezettek minket az épületben, benézhettünk a képviselők termébe, sőt a helyükre is beülhettünk. Megismerkedtünk a helyi ifjúsági parlamenttel, szavazhattunk is. Érdekes volt, hogy a legtöbben arról döntenének, hogy már 16-évesen lehessen szavazni.

A második napot Otley-ban egy kisvárosban töltöttük a hely középiskolában. Nagyon nagy élmény volt mindannyiunk számára. Először megismerkedhettünk az iskolában folyó zöld-programmal. AZ asztalon lévő ipad-ek segítségével megmérték a jelenlévők ökológiai lábnyomát, aztán a diákok segítségével mindenki elkészíthetett egy pénztárcát üdítős dobozból. Ezután a cseh diákok beszéltek arról, hogy a Fair Trade hogyan építhető be az iskolai életbe. Érdekes volt számunkra, hiszen a Fair Trade témája ma még Magyarországon nem olyan ismert. Jellemző módon, amikor a repülő leszállt és vettünk egy kis frissítőt magunknak, olyan KitKat csokit vettünk, melyen rajta volt a Fair Trade logo. :)
Ezután megtartottuk a mi prezentációnkat. Mi nem tudtunk az iskolában folyó tevékenységről beszámolni, hiszen 4 különböző helyről jöttek a magyar diákok, így 3 rövid videót készítettek: milyen fő problémák vannak hazánkban, a biomassza jelentősége és egy tréfás bemutató a jég olvadásáról. Nagy sikere volt a filmeknek.
Ebéd után egy vendégünk segítségével az éppen aktuális menekültügyről, a ki/bevándorlás okairól beszélgettünk. Érdekes volt meghallgatni a menekült-téma értékelést a különböző érintett országokban.
Ezután egy több részből álló tevékenység vette kezdetét. Először le kellet írnunk/rajzolnunk, hogy mi az amit kedvelünk, mi az amit nem szeretünk és mit tudunk tenni ezekért. Megosztottuk a többiekkel, majd kaptunk átlátszó esernyőket, melyekre egy-egy fontos (pozitív) dolgot írtunk fel.
Ebéd után az esernyőkkel és az általunk összeállított kérdésekkel besétáltunk a városka központjába, ahol megállítottunk embereket és feltettük a kérdéseinket, beszélgettünk velük az általunk felvetett témákról. Nagyon pozitívan álltak hozzá a számukra idegen diákcsoportokhoz.
Mikor visszatértünk az iskolába, a nap folyamán készült felméréseket kiértékeltük, majd elutaztunk a további két nap helyszínére, Lindham Farmra, mely az igazi vidéki Angliával ismertetett meg bennünket.
Az esti programba még belefért az osztrák diákok beszámolója az ő Zöld iskolájukról és egy kiadós séta az éjszakai vidéken.
A harmadik már a reggeli is témába vágó volt, egy ún. Klímareggelit fogyaszthattunk el, mely során megismerkedhettünk ezzel a programmal. Érdekes volt, hogy kicsit belegondolhattunk, hogy mégis mit kellene fogyasztanunk, hogy a legkevesebb terhet rójuk a környezetünkre.
Ezután a korlátainkról esett szó (személyes, kis közösségi, világméretű) és hogy mit tehetünk ezek átlépésére.
Ebéd után kicsit kizökkentettek minket a saját komfortzónánkból, kisétáltunk a közeli erdőbe és a túlélés jegyében esővédőt építettünk, tüzet raktunk és megtanultuk, hogyan lehet a vizet ihatóvá tenni bármilyen körülmények között. Kicsit megismerkedtünk a farm állataival és növényeivel is.
Visszatértünk után filmet forgattak a mi „szuperhős” csapatunkkal, jó móka volt a nagyoknak szánt játszótéren igazi hősnek érezni magunkat. A felvételekből filmet készítenek, hogy ez a szuperhős csapat mi mindent tesz/tehet a világ jobbításáért.
Tulajdonképpen a hivatalos program ezzel véget is ért. Az este átcsapott vidám nemzeti estbe, ahol minden résztvevő az országára jellemző finomságokat hozott és kínálta a többieket. Mindenki fehér pólót húzott és jókívánságokat írtak egymás számára a pólókon. A magyar csapat készült egy rövid magyar nyelv oktatással, ahol angol szólásokat elmondtunk magyarul és azokat visszafordítottuk angolra. Jó móka volt. A fiatalok hajnalig tartó csocsó, biliárd és amőbajátékkal búcsztak el egymástól
Összességében egy nagyon színes, hasznos találkozót zárhattunk és rengeteg ötlettel jöttünk haza a tarsolyunkban. csak győzzük megvalósítani azokat.
Köszönjük a lehetőséget!

Solymosiné Bakcsi Vera
kísérő tanár